Frusen chokladtårta

tårtor, bakelser / Permalink / 0
Denna tårtan är även glutenfri

100 g hasselnötter
1,5 dl socker
4 äggvitor

Mal nötterna fint. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd försiktigt ner nötter och socker i äggvitan. Häll smeten i en smord form med avtagbar kant på ca 24 cm i diameter.( jag la bakplåtspapper i bottnen) Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 20 min. Låt svalna. Lossa kanten efter ca 10 min , har kakan krympt så tryck ut så den täcker bottnen.

Fyllning:
4 äggulor
3 msk florsocker
1 dl starkt kaffe
50 g Marabou mjölkchoklad
50 g mörk choklad
1/2 dl kaluha eller annan kaffelikör tex baylies eller dooelys
3 dl vispgrädde

Dela chokladen i mindre bitar.
häll äggulor, florsocker och kaffe i en kastrull, vispa till en jämn smet och koka upp under omrörning. Vispa kraftigt när den börjar sjuda och fortsätt vispa till den är tjock och pösig. Ta från plattan och rör ner chokladen, och rör till en slät smet. Rör ner likören och låt stå och svalna. Vispa grädden tjock och rör ner i den svala krämen. Häll fyllningen i formen och ställ in i frysen minst 4 timmar.

Garnering:

3 dl vispad grädde
riven choklad

Ta fram tårtan ca 30 min innan servering och bred på grädden. Riv choklad ovanpå. Den är supergod!

 
Vill man kan man ta bara ljus choklad- eller bara mörk i fyllningen. Gott vilket som!
Till top