Ost och skinkgifflar

bröd / Permalink / 0
1/2 pkt jäst                 12-14 st
25 g smör
1 dl mjölk
1 dl vatten
1/2 tsk salt
1 tsk socker
5 dl mjöl
12-14 skivor rökt skinka ( jag tog pärsons tunna skivor
12-14 skivor ost
1 ägg
vallmofrö

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, häll på mjölk och vatten,
låt det bli fingervarmt. Tillsätt salt, socker och nästan allt mjöl.
Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Dela degen i 2 delar.
Kavla ut en degbit i taget till en stor rundel, ca 25 cm i diameter.
Skär så att där blir 6 eller 8 snibbar, beroende hur stora man vill
ha sina gifflar. Jag gjorde 8 på varje. Lägg en skink och en ostskiva
på varje snibb och rulla ihop till en giffel. Börja rulla från bredaste
sidan. Böj dom lätt och lägg på bakpappersklädd plåt. Låt jäsa på
en ganska varm plats, under bakduk i 30 min. Pensla sedan gifflarna
med uppvispat ägg och strö på vallmofrö. Grädda mitt i ugnen ca 8-12 min
i 250 grader. Låt svalna på galler, under bakduk.



Jag gjorde dubbel sats, bra att ha i frysen!
Till top