Minibakelser

tårtor, bakelser / Permalink / 0
av rulltårta..

4 ägg
1,5 dl strösocker
1 dl vetemjöl
2 msk potatismjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda dom torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten. Bred ut smeten i en bakpappersklädd braspanna ca 30 gånger 40 cm. Grädda mitt i ugnen 7-8 min på 225 grader. Stjälp upp rulltårtan på ett sockret bakpapper. Drag försiktigt av pappret och lägg braspannan som lock till rulltårtan svalnat.

Fyllning:
200 g smör, rumsvarmt
2 dl florsocker
valfri smaksättning (jag hade 4 msk limoncello likör
man kan ha river citronskal, kakao någon essens med smak

Rör samman krämen, gärna med elvisp och bred på rulltårtan.
Sen kan man rulla ihop den eller göra som jag och dela den på längden och sen rulla till 2 minirulltårtor.
Jag gjorde små äggulor med ett kuljärn av konserverade persikor. Spritsade grädde runt persikorna så det blev som ett ägg. Grädden smaksatte jag med lite limoncello och lite vaniljsocker.

Till top