Kalljästa bullar

kakor / Permalink / 0
 
 
50 g jäst                                                                   ca 40 st
5 dl kall mjölk
2 dl socker
2 krm salt
2 tsk hel kardemumma, stött i mortel
1 uppvispat ägg
ca 14 dl vetemjöl
200 g rumsvarmt smör

Fyllning:
150 g smör
2 dl socker
2 tsk malen kardemumma

Pensling:
uppvispat ägg
strösocker

Dag 1:
Smula jästen i en skål och häll över lite av mjölken. Rör tills jästen lösts upp. Häll i resten av mjölken, socker, salt, kardemumma och ägg. Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en deg, enklast i maskin. Dela upp smöret i mindre bitar och arbeta in i degen. Låt degen jäsa i rumstemperatur under bakduk i ca 20 min. Täck därefter degskålen med plastfolie och sätt in i kylen över natten. Ta fram degen och låt stå i rumstemperatur 15 min.
Blanda ihop fyllningen under tiden.
Ta upp degen på mjölat bakbord , dela i 2 delar och börja med att kavla ut den ena till en rektangel. på hälften av fyllningen. Vik upp degplattan på mitten och vik sen ner den andra halvan över. Skär med vass kniv, eller degskrapa remsor så där blir ca 20 st. Tvinna varje remsa och snurra ihop till en bulle. Lägg på bakpappersklädd plåt. Gör samma sak med den andra delen av degen. Låt jäsa under bakduk i ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite strösocker Grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader ca 10-12 min. Låt svalna under bakduk på galler.

.
 
 
 
Till top