Räkcheesecake

smörgåstårtor / Permalink / 0
Bjöd mina gäster på denna cheesecake på midsommar!

Botten
175 g kavring
75 g smält smör

Fyllning

3 gelantinblad
200 g philadelphiaost
3 dl creme fraiche
3 msk riven pepparrot
1 dl hackad dill
200 g skalade räkor(500 g oskalade
salt, peppar
saft av 1/2 citron

Garnering

200 g skalade räkor (jag tog färdigskalade
gräslök
citron

Dela kavringen i bitar och kör i matberedaren tills det är smulor.Blanda med smält smör. Tryck ut brödet i en form med avtagbar kant (ca 24 cm i diameter
Låt stå kallt ca 30 min.
Blötlägg gelantinbladen i 5 min. Blanda ph-ost, creme fraiche, pepparrot och dill.
Ta upp gelantinbladen och smält i en kastrull på svag värme och rör ner i smeten.
Krama ur räkorna lite och hacka dom grovt. Blanda ner, smaka av med salt, peppar och citronsaft. Bred ut ovanpå kavringen och låt stå minst 4 timmar. (jag gjorde min dagen innan.
Garnera med gräslök, räkor och citron

 
Till top