Pitabröd

övrigt, lite blandat / Permalink / 0
25 g jäst 8 st
3 dl vatten
1 tsk salt
1 msk olja
2 dl rågsikt
5-6 vetemjöl special

Smula jästen i en bunke.Ljumma vatten och salt till 37 grader. Häll över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt olja, rågsikt och till sist vetemjölet, lite i taget. Arbeta degen blank och smidig.( jag använde degkrokar) Ta upp degen på lätt mjölat arbetsbord och dela den i 8 delar. Forma varje degbit till en bulle och jäs under bakduk i 20 min. Kavla ut dom jästa bullarna till en kaka , ca 15 cm i diameter. Jäs kakorna på bakbordet under bakduk i 30 min. Vänd kakorna och lägg dom på en plåt med bakplåtspapper.Strö över lite mjöl. Grädda mitt i ugnen 6-8 min, eller tills dom pöst upp och känns lätta.250 grader ska dom ha. Låt svalna på galler under bakduk. (går utmärkt att frysa.)
Jag fyllde mina med strimlad kyckling,sallad, gurka, tomat, majs, lök och dressing.

 
 
 
Till top