Hamburgare och bröd

färsrätter / Permalink / 1
ca 400 g blandfärs
2 msk vatten
2 msk worcestershire sauce
1 ägg
lite salt

Rör ihop och stek tunna hamburgare.
Men börja givetvis med bröden!

50 g jäst
50 g smör
2 dl vatten
1 dl fil eller yoghurt
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 14 dl vetemjöl
sesamfrö

Smält smör, häll på vattnet och värm fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och häll på degspadet.
Tillsätt fil, salt, socker och nästan allt mjöl.
Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under bakduk
i 40 min.Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
Dela degen i ca 20 bitar och forma till runda bullar.
Häll sesamfrö på en tallrik och doppa varje bulle däri.
Låt jäsa på bakpappersklädd plåt i 10 min.
Lägg ett bakpapper ovanpå bullarna och tryck till
ordentligt med en tom plåt. Låt jäsa ca 40 min.
Grädda bröden i 250 grader ca 7-8 min mitt i ugnen.
Låt svalna under bakduk.

Lägg hamburgarna mellan bröden med tex sallad. tomat, lök och
dressing.Recept under kategori såser.

Serverade med hemgjorda pommes.

 



Till top