Kall, marinerad fläskfilé

fläskfilé / Permalink / 1
1 fläskfilé

MARINAD 1
2 msk kinesisk soja
2 msk olja
2 msk chilisås (typ ketchup)
1 vitlök, skivad

MARINAD 2
3 msk vitvinsvinäger
1 msk vatten
3/4 dl olja
1/2 tsk salt
1 tsk socker
2 krm svartpeppar
skal av 1 citron + ca 2 msk saft
1/2 dl hackad persilja

Blanda ingredienserna till marinad 1 i en plastpåse och lägg i fläskfilén.
Låt ligga i kylen ett dygn.
Torka av marinaden och bryn köttet runtom. Lägg i en eldfast form,
stick i en termometer och sätt in i 175 grader. Den är klar när termometern
visar 65 grader. Låt den svalna inlindad i aluminiumfolie.
Skär i ca 1 cm tjocka skivor och lägg upp på ett fat.
Rör ihop alla ingredienser till marinad 2 utom persiljan.
Skeda över marinad 2 ca 1 timme innan servering och klipp över
persiljan. Jag serverade fläskfilén till medelhavsgratäng  (receptet finns
under kategori potatisrätter. Jag uteslöt basilikan.) sallad och lite frukter.
Även gott med potatissallad eller vanlig potatisgratäng.
Perfekt på buffé.



#1 - - Emma:

Jag håller helt med dig om Per, det är något nytt varje gång. Självklart kan han bli för mycket också men jag tycker att man får ta allt med en nypa salt och se till hans underbara mat istället!



Detta fläskfile recept älskar jag. Det är så gott och smidigt att göra! Det var längesen vi gjorde den här hemma så tack för tipset!



Ha en bra dag!

Till top